تعمیرات هارد کامپیوتر

تعمیرات هارد کامپیوتر

عیب یابی و تعیمرات هارد 

هارد دیسک که از قطعات بسیار مهم در کامپیوترها بوده به عنوان حافظه ی بلند مدت می باشد که تمامی اطلاعات به صورت دائمی در آن ذخیره می شود.حتی نرم افزارهای سیستمی مانند خود سیستم عامل ویندوز نیز در هارد ذخیره می شوند و خب بنابراین وقتی هارد دچار خرابی شود ویندوز نیز توانایی کارکردن نخواهد داشت  و به همین دلیل سلامت هارد دراولویت قرار دارد. مناسفانه و یا خوشبختانه هارد دیسک قطعه ای بسیار بسیار حساس بوده به حدی که با کمترین  ضربه ممکن نیز میتواند آسیب دیده و دچار خرابی گردد پی در حمل آن ها باید احتیاط زیادی کرد.این حساسیت هارد دیسک ها به دلیل ماهیت و ساختا آن ها است که الکترونیکی – مکانیکی می باشند و وقتی ضربه ببیند  بخش داخلی ان بهم ریخته و نتیجه این که از کار خواهد افتاد.

ساختار هارد دیسک

هارد کامپیوتر چه نوع اکسترنال و یا اینترنال و یا لپ تاپی و یا بزرگ و pc همگی یک نوع ساختار دارند. البته از آنجایی که توسط شرکت های مختلفی ساخته می شوند تکنولوژی های ان ها باهم متفاوت است ولی تفاوت زیادی در ساختارشان دیده نمی شود. هارد به صورت کلی به دو بخش مکانیکی و مغناطیسی  و الکترونیکی تقسیم می شود. بخش مکانیکی -مغناطیسی هارد همان بخش های متحرک بوده که در زمان کار حرکت می کنند . بخش الکترونیکی همان برد الکترونیکی هارد می باشد که وظیفه برقراری ارتباط با کامپیوتر وتبادل داده را را از داخل هارد به بیرون و برعکس برعهده دارد.

برد الکترونیکی هارد خود دارای بخش های مختلفی است که از اصلی ترین آن ها، چیپ پردازنده – آی سی بافر و آی سی فلش می باشد. پردازنده که وظیفه ی پردازش اطلاعات را عهده دار می باشد. آی سی بافر به عنوان حافظه ی کوتاه مدت و موقت در برد هارد فعالت دارد و به نوعی رم هارد محسوب می شود. بالا بودن مقدار حافظه ی ذخیره سازی آی سی بافر از مهمترین فاکتورها در عملکرد سریعتر هارد است.

آی سی فلش نیراطلاعات و دستورالعمل هایی را در خود دارد که هار باید طبق آن دستورات و برنامه کار کند و به همین دلیل  هم موقعیت آی سی فلش مهم بوده و خرابی آن باعث می شود هارد توسط کامپیوتر شناسایی نشود.

 

و اما بخش های مکانیکی و مغناطیسی ( بخش های متحرک)

هارد داری قطعه ای به نام هِد می باشد که وظیفه ی این قطعه خواند و نوشتن اطلاعات است. هد قطعه ای است که بر روی دیسک ( پلاتر) قرار دارد و به آن بسیار نزدیک در حد میلی متر می باشد و این بخش  حساسترین بخش است زیرا  با ضربه ای بسیار کم هد با سطح دیسک برخورد کرده و این برخورد علاوه بر این که سطح دیسک را خش  دار میکند که این مورد اصلا  خوب  نبست  بلکه خود هد نیز از کار می افتد و عملا هارد غیر قابل استفاده خواهد شد. هرچندامروه به دلیل جلوگیری از این وضعیت در زمان خاموش بودن هارد سیستمی طراحی و پیاده شازی شده که وقتی هارد خاموش می شود هد به  جایگاه مخصوص طعبیه شده به نام پارکینگ رفته و به این طریف با وارد آمدن ظربه به دیسک برخورد نمی کند ، ولی این دلیل نیست که بگوییم در برابر ضربه امن شده است خیر همان طور که گفته شد نباید به هارد ضربه وارد شود. هد با استفاده از سیستم مغناطیسی حرکت میک ند.

پلاتر ( دیسک سخت )

این بخش از نظر شباهت دقیقا مانند همین CD و  دیسک های DVD معمولی میباشد ولی ساختار آن بسیار متفاوت است و بر اساس ذخیره  سازی  مغناطیسی فعالیت می کند. تمامی اطلاعاتی را که ما به داخل هارد وارد  می کنیم در این دیسک ذخیره می شود ، پس اهمیت سلامت آن بسیار بسیار مهم است و همان طور که در بالا اشاره  شد  برخورد هد به آن باعث ایجاد خطوط می شود که در  علوم کامپیوتر به این خط روی دیسک هارد بد سکتور سخت افزاری گفته می شود  که قابل برطرف سازی نمی باشد و فقط بدسکتورهای نرم افزاری را می توان برطرف کرد. این دیسک در زمان کار با سرعت بسیار بالایی می چرخد که این سرعت گردش در هارد معمولی رایانه های خانگی امروزی ۷۲۰۰ دور در دقیقه است.دیسک سخت  توسط موتوری به نما موتور اسپیند به گردش در می آید.

خرابی ها و مشکلات هارد دیسک !

خرابی که برای هارد دیسک ها به وجود می آید تعداد بالایی دارد که اگر نام ببریم می توانیم به بد سکتور ( نرم افزاری – سخت افزاری ) – دیتکت نشدن توسط کامپیوتر – کند شدن بیش از اندازه – شنیده شدن صداهای مختلف از داخل هارد – داغ شدن بیش از حد مجاز – نصب نشدن نرم افزار و حتی سیستم عامل – پاک شدن خود به خودی اطلاعات از داخل هارد ( به عبارتی پریدن اطلاعات ) – دادن صفحه مرگ و Blue Page و…… اشاره کنیم.

میتوانید در صورت خرابی هارد خود با این مرکز تعمیراتی تماس گرفته و نسبت به عیب یابی و تعمیرات  آن اقدام کنید.

تلفن تماس :  ۰۲۱۸۸۹۵۸۳۷۵

آدرس » میدان انقلاب – خیابان کارگر شمالی – بعد از چهار راه نصرت – کوچه ی عبدی نژاد – پلاک ۱۸ – طبقه سوم.